اگر چه گیتار تا انجای که امروزه میدانیم سازی نسبتا جوان است ولی تاریخ پیشینیان ان به هزارن سال برمی گردد. اشوری ها پارسها کلدانی ها و یهودی ها همگی انواع مختلفی از سازهای سیمی زخمه ای داشته اند و سازی که ربک(rebec) نام داشت در حمله مورها به اسپانیا در سال ۷۱۱ اورده شد.

درطی سالها تغییرات بسیاری صورت گرفت تا اینکه در اواخر قرن ۱۸ شکل گیتار از سازی ۴و۵ سیم که در قرن ۱۷ رواج داشت به سازی ۶ سیم تکامل پیدا کرد به همان شکلی که امروز میشناسیم

در اوایل قرن ۱۹ بود که چند نوازنده بزرگ در ایتالیا و اسپانیا پیدا شدند که قصد داشتند گیتار را به عنوانه ساز معتبر کنسرت تثبیت کنند

معروف ترین انان فرنادوسور بود که در بارسلون اسپانیا در سال۱۷۷۸ به دنیا امد . فرناندوو در طول زندگیش(درسال ۱۸۳۹فوت کرد) کنسرتهای مختلفی اجرا کرد وصدها قطعه برای گیتار ساخت و تعلیم داد که شامل اتودهای برای مبتدی ها از قطعات زبر دستانه ای میشد که امروزه گیتاریست ها مینوازند.

به دلیل قریحه و مقام والای او در دنیای موسیقی بود که منتقد موسیقی فرانسه قتیس او را بتهوون گیتار لقب داد.

معاصران معروف سور کسانی مثل دایونیسیو اگوادو (متولده مادرید۱۷۸۴و فوت ۱۸۴۹) دوست و شریک دو نوازی های او که اتودها و قطعات جالب زیادی برای گیتار نوشت فردیناند کارولی ایتالیای(۱۸۵۳_۱۷۹۲) ماتیور کارکسی (۱۸۴۱_۱۷۷۰) ومائوروجولیانی (۱۸۲۸_۱۷۸۱)هستند.

همگی انان نوازندگان زبر دستی بودند که گنجینه گیتار را غنی ساختند و مهم تر از همه اینکه روش های را نوشتندتا به تحول ان دامن بزنند .متاسفانه گیتار محبوبیت خود را پس از این دوره از دست داد و این محبوبیت تا اواخر قرن۱۹ودر اثر تلاشهای فرانسیسکو تاره گا در اسپانیا و اگوستین باریوس در امریکاجنوبی احیا شد.

تاره گا(۱۹۰۹_۱۸۵۶) اگر چه در خانواده فقیری متولد شد ولی بر فقر خود غلبه کرد تا بتواند به خاطر ساز مورد علاقه اش نوازنده و اهنگ سازی چیره دست شود وتوانست در توسعه اساس تکنیک مدرن که گیتاریست های امروزه به کار میبرند کمک زیادی نماید.

باریوس(متولد پاراگوئه۱۸۸۵و وفات السالوادور۱۹۴۴) مهارت فوق العاده ای داشت که بر اساس روش تاره گا هم در تکنیک و هم در اهنگ سازی شخصیت برجسته ای شد و به خاطر نوازندگی حیرت انگیزش به *پاگانینی گیتار * معروف شد .

یکی از شاگردان تاره گا به نام میگوئل لیوبت کار استادش را در نیمه اول این قرن ادامه داد و به نوبه خود فردی موثر و منبع الهام برای زندگی پر اوازه اندره سگوویا شدو

سگوویا (متولد۱۸۹۴) با کار خستگی ناپذیرش طی ۷۰ سال اعتباری که برای گیتار کسب کرد که همین اعتبار جایگاه ان را مثل ساز مهم کلاسیکی تضمین کرده است. کنسرت گیتاریست های برجسته امروزی مثل الیریو دیاز جان ویلیامز جولیان بریم سنت استادان قدیمی تر را ادامه میدهند و در طی کنسرت ها ضبط برنامه وتعالیمشان اینده اطمینان بخشی را برای گییتار کلاسیک رقم میزنن
لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه ، ساز مورد علاقه اش گیتار بود و گیتار نیز می نواخت

(۱۶۱۵-۱۶۸۱) ، آهنگساز و گیتاریست ایتالیایی ، جزو اولین کسانی است که سوییت های باروک را نوشته. این سوییت ها متشکل از Allemand، Corrente وSaraband است.اگر چه در آن زمان ” سوییت” نامیده نمی شد اما مشخص بود که مجموعه باید با هم اجرا شود.

پدرFray Miguel Garcia، اولین موسیقیدانی بود که در سال ۱۷۶۰ برای گیتار به شیوه ی نت نگاری جدید موسیقی نوشت.

گفته می شود که (Simeon N. Aksenow(1773-1853، گیتاریست روسی، نخستین فردی است که صداهای هارمونیک را روی گیتار کشف کرد.